» Wieści » Tempora et Mores - LARPy edukacyjne

Tempora et Mores - LARPy edukacyjne

|

Tempora et Mores - LARPy edukacyjne
Tempora et Mores
Program edukacyjny

Rozpoczynający się 17 października w Muzeum Pałac w Wilanowie projekt ma na celu spopularyzowanie historii Polski w czasach Baroku i Oświecenia. Losy Rzeczypospolitej pod rządami Jana III Sobieskiego, oraz wyprawy i badania Stanisława Kostki Potockiego stały się inspiracją i tworzywem dla trzech scenariuszy, które stanowią pierwsze propozycje programu.

Jak sama nazwa wskazuje, naszym celem jest przybliżyć czasy i obyczaje, ale i nie tylko. Poprzez bezpośredni kontakt z przestrzenią wydarzeń historycznych oraz dziełami sztuki chcemy wykorzystać atmosferę miejsca i porwać uczestników spotkań w pasjonującą podróż do tajemnic dziejów.

Program Tempora et Mores przeznaczony jest dla młodzieży uczącej się, zarówno w szkołach podstawowych jak i gimnazjach oraz liceach. Różnorodność scenariuszy lekcji-gier pozwala dopasować je do oczekiwań i zainteresowań uczestników, oraz do wymagań nauczycieli.

Przy tworzeniu scenariuszy wykorzystujemy techniki znane z gier Live Action Roleplay. Ten typ rozrywki przybył do Polski z zachodu razem z grami fabularnymi (RPG). Podczas gdy standardowa sesja RPG polega na wyobrażaniu sobie najróżniejszych sytuacji i działania wewnątrz ich, w grze LARP gracze na czas gry fizycznie stają się swymi postaciami. Do takiej gry używa się przebrań, tworzy scenografię. Nadzorem, animacją zdarzeń oraz rozstrzyganiem sporów dotyczących zasad zajmuje się Mistrz Gry (podobnie jak w RPG). Najczęściej nie uczestniczy on jako fabularna postać w grze, choć nie jest to reguła.

Dzięki technikom gier LARP uczestnicy programu Tempora et Mores będą mogli przeżyć niejedną przygodę wykonując misje i zadania związane z badaniem tajemnic historii. Wyzwania i zagadki czekające na nich układają się w zwartą fabułę, w zależności od scenariusza prowadzą do rozwiązania, które... leży przede wszystkim w rękach graczy. Bo tak naprawdę, scenariusz gry jest tylko wprowadzeniem, a zadania etapami rozgrywki. Zakończenie scenariusza zależeć będzie od spostrzegawczości graczy, sprawnego kojarzenia faktów historycznych oraz dziejów sztuki, sprytu i zdolności negocjacji. Scenariusze są dostosowane także do grup wiekowych. Oto przykłady:

Klątwa Czerwonego Płaszcza - uczestnicy prowadzą dochodzenie w poszukiwaniu tajemniczego płaszcza, który pojawia się na wielu dziełach sztuki. Towarzyszy królom, świętym, bohaterom a nawet postaciom mitycznym. Nosił go Jan III Sobieski, miał go na sobie święty Hieronim. Czy istniał naprawdę? Stare dokumenty znalezione przez graczy w Pałacu dają pewne ślady... Czemu płaszcz zaginął? Czy posiadanie go jest niebezpieczne? A może pozwala dokonywać cudów? Kto i dlaczego chciał go ukryć?

Śladami Satyrów - Stanisław Kostka Potocki podczas swych podróży po Europie zajmował się między innymi kolekcjonowaniem dzieł sztuki i archeologią. Badając dzieje Etrusków natrafił na zaskakujące informacje. Czemu w jego kolekcji tak często przewija się motyw satyra? Kim jest Zielony Człowiek obecny w tak wielu pomieszczeniach Pałacu? Czy Kostka Potocki trafił na ślad istnienia tych mitycznych stworzeń w naszej rzeczywistości? Skąd zainteresowanie właśnie kulturą Etrusków?

Narada Królewska - Jest rok 1692. Niedawno zdemaskowano Jana Andrzeja Morsztyna i jego współpracę z dworem francuskim na niekorzyść polskiej racji stanu. Nie położyło to jednak kresu intrygom na dworze. To teren ciągłych starć dwóch stronnictw politycznych: pro-francuskiego i pro-austryjackiego Sprawy prywatne mieszają się z racją stanu. Podkopywanie pozycji prywatnego przeciwnika na dworze może owocować utrudnieniami w sytuacji politycznej a nawet międzynarodowej. Burzliwa atmosfera na dworze to tylko część wielkich wydarzeń politycznych Europy w których uczestniczy Polska. Gracze, jako członkowie dworu, mogą realnie odczuć atmosferę intryg i politycznych przepychanek, jako magnaci, szlachcice, hetmani, damy dworu, królowie i królowe mogą sami spróbować swych sił w tak odmiennej rzeczywistości i zdecydować jakie będą dalsze losy królestwa nad Wisłą.

Powyższe scenariusze to tylko początek sagi, która trwać będzie w Muzeum w Wilanowie. Zapraszamy na stronę internetową, gdzie pojawiać się będą aktualne informacje o scenariuszach, warunkach uczestnictwa i wszystkich innych zagadnieniach związanych z programem.





Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Źródło: Muzeum Pałac w Wilanowie

Komentarze


Gerard Heime
   
Ocena:
0
W tekście jest pomyłka. Zamiast 1892 powinno być 1692 (Morstzyn zmarł w 1693 we Francji po całym skandalu).
20-10-2006 08:01

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.